onsdag 25 september 2013

Cykla till golfbanan


Min akilleshäl ur ett hållbarhetsperspektiv är helt klart att jag spelar golf. Det enda man kan säga till golfens försvar är att det faktiskt brukar vara rätt hög biologisk mångfald på golfbanorna och att det ger många pensionärer välbehövd motion. Sedan kostar förstås denna fristad massor i form av utsläpp av både ditten och datten.

MEN, nu var det inte det som jag ville skriva om. Istället ville jag berätta att jag idag tod Quest:en till golfbanan för första gången. Det är 25 km enkel väg, varav det mesta går på små, snälla asfalterade vägar. Det stora konststycket bestod i att få ned klubborna i Quest:en, men det var faktiskt enklare än man kunde tro. Pencil-bag är dock en förutsättning, men i övrigt var det en baggis.

40 minuter tog det, vilket ger en medelhastighet på ca 37 km/h. Det kändes precis lagom långt. Man hann få upp flåset, men blev inte för trött för att kunna spela. En bra sak med golfbanan är också att det inte är några problem att parkera direkt. Allt är ju gjort för bilisterna och stöldrisken är låg.

Det var första turen, men definitivt inte den sista. Det var väldigt skönt att kunna spela golf med ett rent (nåja) samvete och utan marginalkostnader.

2 kommentarer: