tisdag 17 september 2013

Hemfärd från Helsingborg

Klockan fyra på morgonen var det dags att gå upp och ladda med kolhydrater inför dagens långa etapp hem till småland. Några skålar müsli och sedan bar det av strax efter kl fem. Min klippa till kompis (som själv skulle ut och åka på annat håll) guidade mig ut ut Helsingborg till en väg vi bestämt kvällen innan. När han sedan svängde av på motorvägen var jag själv med knappt 29 mil kvar att avverka.

Det var fortfarande mörkt och dimman låg tjock. Eftersom jag inte vågade avvika från den väg vi valt hamnade jag tyvärr på en 2-1-väg efter en stund. Det var varken roligt för mig eller de som körde förbi. Men snart gick solen upp, dimman lättade och jag kom allt längre ut på den skånska landsbygden. Trafiken var snäll hela vägen och inga incidenter hade jag heller. Däremot började jag redan efter 5 mil känna av ländrygg och knän. Ganska snart bestämde jag att det var ok att paus:a var 30:km och kliva ur en stund. Det gav mig något att se fram emot och dessutom fick jag se lite roliga platser när jag stannade. Bl.a. en mysig, folktom camping med utmärkt toalett och vattenpåfyllning.

En rolig grej jag märkte var att många små samhällen verkade ligga i lite av en gryta eller svacka. Detta gjorde att jag ofta kom in i byn med hög fart och kunde hålla bra trafikrytm genom hela samhället. Det var en hel del samhällen som jag bröt hastighetsgränsen i. Inte med mycket, men med cykel!

Efter 299 km på 9 timmar (plus pauser) kom jag till sist fram och fick varm mat och massage av min väntande fru. Fantastiskt skönt att komma hem. Just då var jag inte så sugen på att sex månader senare cykla tillbaka till Toppevad för den service som ingick i köpet ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar