onsdag 3 augusti 2016

I väntan på Quattrovelo

Eftersom det är lång leveranstid på Quattrovelo, och för att den är stor och mindre lockande för min fru än nuvarande Quest XS, har vi skaffat en cykelvagn. Eftersom den nyköpta Stradan hade dragkrok och vi åker till stranden var och varannan dag så här års, med bil eftersom dottern inte får plats i velon, kändes cykelvagn som ett smart drag.

Efter lite letande på olika sajter och på blocket köpte vi en Thule Cheetah1. Det är den smalaste, lättaste och snabbaste (rimliga) vagnen jag kunde hitta. Jag fick fixa lite för att få den att passa på Stradans fäste, men det gick bra. En egenhet, som jag inte hade tänkt på, är dock att vagnenär förskjuten lite till vänster (kanske 10-15 cm), eftersom fästet sitter så långt ifrån hjulet i sidled. Det går bra ändå, men luftmotståndet blir förstås högre.

Just luftmotståndet var min stora oro - dottern (2 år) gillade vagnen skarpt och sitter snällt utan att klaga. Mycket riktigt gick det betydligt långsammare med vagn. Den branta uppförsbacken på grusvägen närmast huset klarar jag inte med dottern därbak. Jag få helt enkelt kliva ur och kuffa några meter. Väl ute på landsvägen tippar jag på att att vagn med dotter sänker medelhastigheten knappt 10 km/h, från 40 till 30. Det känns förstås surt, men jag hade knappast orkat snitta 30 km/h med en vanlig cykel med pakethållare och barnstol ...
I förgrunden står min frus Quest XS, bakom står en glad liten barlast och längt bak står Stradan med Cheetah:n tillkopplad. Bilden är tagen vid ankomsten till vårt vanliga badställe, 9 km från hemmet.

Vi får se hur långa turer jag orkar med vagnen. Det är egentligen mest mentalt jobbigt, att se att hastigheten blir så mycket lägre, fast jag kämpar på som vanligt. Återkommer om detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar