tisdag 5 december 2017

Nytt försök att värva en velonaut

För två tre veckor sedan lånade jag ut Stradan till en hemvärnskamrat som hade fått närmare till jobbet och nu var beredd att prova att cykelpendla. Han bor i ett villaområde och har en fin liten asfaltsväg utan trafik nästan hela vägen till jobbet 18 km bort.

Sagt och gjort så cyklade jag bort Stradan till honom, gick igenom det han behövde veta för att kunna prova en period. Som tur var har vi väldigt lika kroppsmått (utom BMI:), så inget behövde ställas om. Skönt. Sedan cyklade har till jobbet som bygnadsarbetare (dvs hela dagen ute i ur och skur, i november) och hem. Både tur och retur i mörker, fyra dagar i veckan i två och en halv vecka.

Hans kommentarer var övervägande positiva och när jag efter en vecka fick ett möte inställt och därmed inte behövde velon på ytterligare en vecka (jobbar mest hemifrån numera) blev han mycket glad över att får testa en vecka till! Dock skulle vädret bli kallare, så jag hjälpte honom på med en ny uppsättning vinterdäck (Marathon Winter) istället för de snabba, släta, sommardäcken (F-Lite och Kojak) som satt på den första veckan. Precis som jag upplevde i lördags så tyckte förstås min kompis att det gick väldigt mycket trögare med dubbdäcken på, men det hindrade inte hans entusiasm. Även efter bytet blev det cykel till jobbet fyra av fem dagar.

Om kompisen väljer att skaffa en egen velo återstår att se. Hans arbete tar honom till nya orter varannan eller var tredje månad - så det är svårt att veta hur mycket han kommer kunna använda velon i arbetspendling. Till vissa orter är det lite väl långt, tyvärr.

Men sällskap på en "shoppingtur" till Ganlöse kan det nog bli. Sedan är ju blotta nöjet att få sprida velo-glädjen värt mycket - även om inte just denna testperiod genererar en ny velonaut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar